Integracja sensoryczna
Czym jest sensoryczna integracja?
Sensoryczna integracja odnosi się do sposobu, w jaki mózg przetwarza i interpretuje różnorodne bodźce sensoryczne, takie jak dotyk, wzrok, słuch, smak, zapach i propriocepcja (czyli wiedza o położeniu i ruchu ciała). Proces ten umożliwia nam płynne funkcjonowanie w codziennym życiu poprzez umożliwienie nam odpowiedniego reagowania na otaczające nas bodźce. Sensoryczna integracja odnosi się do sposobu, w jaki mózg organizuje i interpretuje bodźce sensoryczne z otoczenia. Terapię sensoryczną można krótko scharakteryzować jako celową zabawę ukierunkowaną na uczenie dziecka odpowiedniego reagowania na bodźce zewnętrzne i wrażenia zmysłowe. Dziecko podczas kontrolowanej zabawy uczy się jak porządkować i organizować różnorodne bodźce docierające do niego za pośrednictwem różnych zmysłów.
Niektórymi objawami zaburzeń integracji sensorycznej mogą być:
- Nadruchliwość
- Problemy z koncentracją
- Nieprawidłowe napięcie mięśniowe
- Niezgrabność ruchowa a co za tym idzie problemy z podejmowaniem nowych zajęć ruchowych jak na przykład jazda na rowerze, bieganie, pływanie
- Problemy w wykonywaniu precyzyjnych ruchów manualnych np. rysowanie, cięcie, pisanie, malowanie, nawlekanie
- Unikanie kontaktu z rówieśnikami
- Problemy w szkole, złe zachowanie, problemy emocjonalne
- Problemy z czytaniem
- Unikanie miejsc hałaśliwych, zatłoczonych
- Niechęć do zabaw na placu zabaw (zabawy w piasku, huśtanie, zjeżdżanie na zjeżdżalni)
- Niechęć do zakładania niektórych ubrań (gryzące ubrania, metki)
- Nadwrażliwość na światło
- Unikanie obcinania włosów, paznokci
- Chęć jedzenia tylko i wyłącznie wybranych potraw

Aby stwierdzić zaburzenia w sferze sensorycznej konieczne jest przeprowadzenie dokładnej diagnozy, która bazuje na wywiadzie i obserwacji. Na jej podstawie tworzony jest indywidualny plan działania, Objawy zaburzeń są często widziane już dużo wcześniej przez rodziców, opiekunów, nauczycieli, lekarza pediatrę.
Jak przebiega terapia integracji sensorycznej?
Jej celem jest poprawienie jakości przesyłania i organizacji informacji przez różne zmysły. Terapia obejmuje szereg aktywności i ćwiczeń ruchowych, które stymulują dotyk, wzrok czy węch. Odbywa się w sali, wyposażonej w specjalistyczne przyrządy. Terapeuta stale monitoruje zachowania i reakcje dziecka, a atmosfera w trakcie spotkania jest przyjazna i bezpieczna.atrakcyjną formą zabawy.