Wczesne Wspomaganie Rozwoju
Wczesna interwencja, wczesne wspomaganie to szereg specjalistycznych oddziaływań diagnostycznych i terapeutycznych, podjętych w stosunku do dziecka i jego rodziny. Mają na celu jak najszybsze wykrywanie trudności rozwojowych i minimalizowanie ich tak, aby dziecko uzyskało możliwie najlepszy dla niego rozwój, w sferze ruchowej, intelektualnej, emocjonalnej i społecznej.
Problemy rozwojowe mogą występować od urodzenia, tak więc wczesna pomoc powinna być dostępna już od pierwszych tygodni życia, gdy rodzice lub lekarz pediatra zauważą niepokojące objawy.
Dziecko, u którego rozwój przebiega nieprawidłowo, powinno jak najwcześniej uzyskać specjalistyczną pomoc. Nie ma jednej, niezawodnej recepty na wspieranie dziecka z problemami rozwojowymi. Każde dziecko rozwija się w innym rytmie, ma swoje uzdolnienia i specyficzne trudności. Dlatego wszystkie działania powinny być dobrane do jego indywidualnych potrzeb i możliwości zdrowotnych. Należy pamiętać, że im wcześniejsza diagnoza i bardziej wszechstronna terapia tym większa szansa na poprawę funkcjonowania dziecka ze względu na dużą plastyczność centralnego układu nerwowego we wczesnym okresie rozwoju i wynikające z tego następujące możliwości:
- większa podatność małych dzieci na oddziaływania terapeutyczne
- szybsze niż u starszych postępy usprawniania
- zahamowanie rozwoju wielu zaburzeń o postępującym przebiegu, a czasami nawet całkowite ustąpienie niekorzystnych zmian, gdy nie są one jeszcze utrwalone
- pełniejsza korekcja zaburzonych funkcji i kompensacja deficytów
- nie ma nawarstwiania się następstw braku wczesnej pomocy.
U dzieci, których niepełnosprawność jest nieodwracalna – wczesna interwencja pozwala uruchomić wszystkie potencjalne rezerwy procesu rozwojowego, przez co ulega poprawie ich ogólny stan zdrowia oraz funkcjonowanie osobiste i społeczne. Będą lepiej przygotowane do rozpoczęcia nauki, być może nawet w integracji, a w przyszłości – dzięki wczesnej pomocy – dostępne będą dla nich szanse przygotowania zawodowego, pracy i bardziej samodzielnego i niezależnego życia.
Wyciąg ze Statutu Przedszkola Mądre Główki
§ 4. Wczesne wspomaganie rozwoju
- Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, o którym mowa w art. 71 b ust. 7 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zwany dalej „zespołem” ma na celu pobudzenie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
- Organizacja zajęć wczesnego wspomagania odbywa się wyłącznie na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania wydanej przez zespół orzekający w poradni psychologiczno – pedagogicznej.
- Zespół jest powoływany przez dyrektora przedszkola.
- W skład zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
- pedagodzy posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka;
- psycholodzy;
- logopedzi;
- inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
- Zespół ma na celu prowadzenie działań w sposób ciągły, systematyczny, kompleksowy i skoordynowany.
- Do zadań zespołu należy w szczególności:
- Ustalanie na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcie rodziny dziecka
- Opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania. W programie zawarte powinny być wszystkie oddziaływania i wskazane metody pracy terapeutycznej.
- Analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania
- Nawiązanie współpracy z zakładami opieki zdrowotnej, ośrodkami pomocy społecznej i organizacjami pozarządowymi w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do potrzeb.
- Pracę zespołu koordynuje dyrektor przedszkola. Dyrektor może upoważnić inną osobę do koordynowania, ale zawsze będzie osobą czuwającą nad prawidłową realizacją wczesnego wspomagania rozwoju w przedszkolu.
- Zespół dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego i grupowego programu wczesnego wspomagania poprzez:
- Dokumenty potwierdzające przebieg pracy z dzieckiem oraz skuteczność podejmowanych oddziaływań
- Dokumenty potwierdzające przebieg pracy z rodziną dziecka
- Dokumenty potwierdzające pracę zespołu
- Zespół współpracuje z rodziną dziecka poprzez:
- Udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania
- Udzielanie instruktażu i porad czyli naukę sposobów i metod realizacji przygotowanego dla dziecka programu oraz przekazywanie informacji o efektach tej pracy a także omawianie zajęć kontynuowanych w domu
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu. Liczba godzin zajęć specjalistycznych, którymi obejmuje się dziecko, uwzględniać będzie również opiekę specjalistyczną na terenie innych placówek.
- Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania prowadzone będą indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną przez różnych specjalistów w zależności od potrzeb dziecka. Będą to różnego rodzaju i typu terapie m.in.
- Psychologiczna
- Pedagogiczna
- Logopedyczna
- Różne formy wspierania rodzin
- I inne ( w zależności od potrzeb)
- W ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone również zajęcia grupowe, w których będą mogli uczestniczyć także rodzice dzieci. Zajęcia grupowe będą prowadzone z dziećmi, które ukończyły 3 r. życia w małych ( do 5 osób) grupach.
- Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci w formie indywidualnej bądź grupowej odbywać się będzie na terenie przedszkola.